Sunday, July 10, 2011

Himpunan Maksud2 Doa Harian

Assalamualaikum w.b.t.
Seringkali kita berdoa, tetapi tidak tahu akan maksudnya. Disini disertakan maksud2 doa harian kita agar kita lebih mengerti, permintaan apa yang kita minta kepada Yang Maha Berkuasa.

1. Doa Bangun Tidur
Ertinya: Segala Puji bagi Allah yang menghidupkan kami sesudah mati(tidur) kami dan kepadaNya kami kembali.
Ertinya: Segala Puji bagi ALllah yang mengembalikan roh kepadaku dan menyihat-kan jasadku.

2. Doa Masuk Tandas
Ertinya: Dengan nama Allah, Ya Allah sesungguhnya Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan syaitan-syaitan.

3. Doa Keluar Tandas
Ertinya: Segala Puji bagi Alllah yang telah menghilangkan apa yang menyakitkan aku dan menyihatkan diriku.

4. Doa Sesudah Bersuci
Ertinya: Ya Allah! Sucikanlah hatiku daripada nifaq (pura-pura Islam) dan peliharalah kemaluanku dari perbuatan keji.

5. Doa Apabila Berwuduk
Ketika mencuci tangan akan berkumur ...
Ertinya: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala Puji bagi Allah yang menjadikan air itu suci.

6. Doa Ketika Mencuci Muka Sesudah Niat
Ertinya: Ya Allah! beri cahaya wajahku pada hari bercahaya muka-muka orang mukmin dan hitamnya muka-muka orang kafir.

7. Doa Ketika Mencuci Tangan Kanan
Ertinya: Ya Allah! berikanlah kepadaku kitabku dari sebelah kanan dan hitunglah amalanku dengan perhitungan yang mudah.

8. Doa Ketika Mencuci Tangan Kiri
Ertinya: Ya Allah! aku berlindung denganMu deari menerima kitab amalanku dari sebelah kiri atau dari sebelah belakang.

9. Doa Ketika Menyapu Kepala
Ertinya: Ya Allah! Halangilah rambutku dan kulitku dari api neraka.

10. Doa Ketika Mencuci Kaki Kanan
Ertinya: Ya Allah! Tetapkanlah kedua kakiku di atas titian yang lurus.

11. Doa Ketika Mencuci Kaki Kiri
Ertinya: Ya Allah! Janganlah Kau gelincirkan kaki kami di atas titian yang lurus

12. Doa Sesudah Wuduk (Sambil Melihat Keatas)
Ertinya: Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, tiada sekutu baginya, dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan utusanNya. Ya Allah! Jadikanlah aku dari golongan orang-orang yang bersuci dan jadikanlah aku dari golongan orang-orang soleh.

13. Doa Ketika Memakai Pakaian
Ertinya: Dengan nama Allah, Ya Allah! Aku minta kepada Engkau dari kebaikan pakaian ini dan kebaikan apa yang ada padaNya, dan aku berlindung kepada Engkau dari kejahatan pakaian ini dan dari kejahatan apa yang ada padanya.

14. Doa Memakai Pakaian Baru
Ertinya: Segala Puji bagi Allah yang memberi aku pakaian ini dan memberi rezeki pakaian ini tiada berdaya bagiku dan tidak sekuat tenagaku melainkan dengan Alllah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

15. Doa Ketika Menanggalkan Pakaian Dari Badan agar Tidak Diganggu Jin dan Syaitan
Ertinya: Dengan nama Allah yang tiada tuhan selain dari Dia.

16. Doa Sesudah Azan Dan Iqamah
Ertinya: Ya Allah! Tuhan ini seruan yang sempurna dan solat yang didirikan, berikanlah Nabi Muhammad perantaraan dan keutamaan, dan tempatkan beliau pada tempat yang terpuji yang telah Engkau janjikannya. Sesungguhnya engkau tidak akan memungkiri janji.

17. Doa Menolak Gangguan Syaitan Semasa Sembahyang
Ertinya: Ya Allah! Aku berlindung kepada Engkau daripada gangguan syaitan dan aku berlindung kepada Engkau wahai Tuhan dari kedatangan mereka.

18. Doa Ketika Masuk Rumah
Ertinya: Ya Allah!Aku minta dari Engkau baiknya rumah yang ku masuki dan kebaikan rumah yang kami tinggalkan, dengan nama Allah kami masuk rumah, dengan nama Allah kami keluar rumah, kepada Allah Tuhan kami, kami berserah diri kepadaNya.

19. Doa Naik Kenderaan Darat
Ertinya: maha suci Tuhan yang memudahkan kenderaan ini bagi kami, sedangkan kami tiba dengan mudah dengannya dan kepada Allah kami kembali.

20. Doa Naik Kenderaan di Air
Ertinya: Dengan nama Allah yang menjalankan kenderaan ini berlayar berlabuh, sesungguhnya Tuhanku maha Pemaaf lagi maha Pengasih.

21. Doa Musafir
Ertinya: Ya Allah! Mudahkanlah kami bermusafir dan dekatkanlah kejauhannya. Ya Allah! Engkaulah menemani dalam pemergian dan Engkau pulalah yang melindungi keluarga.

22. Doa Ketika Melihat Seteru / Musuh
Ertinya: Wahai zat yang menguasai hari akhirat, kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau pula kami meminta tolong.

23. Doa Ketika Menerima Berita Orang Meninggal Dunia
Ertinya: Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kami kembali pula kepada Allah dan kami pasti kembali kepada Tuhan kami. Ya Allah! Catatlah mayat ini pada sisi Engkau dalam golongan orang-orang yang baik, dan jadikanlah catatannya dalam golongan yang terpuji / tinggi.

24. Doa Agar Dapat Membayar Hutang.
Ertinya: Ya Allah, cukuplah dengan yang dihalalkan oleh Engkau, jauhkanlah dari yang diharamkan oleh Engkau, layakkanlah aku dengan anugerah Engkau, jauhkanlah daripada mengharap-harap selain dari Engkau.

25. Doa Menghilangkan Penyakit Pada Diri Sendiri
Ertinya: Dengan nama Allah yang Maha penyayang lagi pengasih (3 kali). Aku berlindung kepada Allah dengan kemuliaanNya dan kuasaNya daripada kejahatan apa yang aku temui dan aku takuti.

26. Doa Melihat Orang Sakit
Ertinya: Ya Allah! Tuhan sekelian manusia, hilangkanlah bahaya, sembuhkanlah; Engkaulah Penyembuh tiada kesembuhan kecuali dari Engkau kesembuhan yang tidak diikuti penyakit.

27. Doa Memejamkan Mata Mayat Yang Masih Terbuka (Dibaca Berkali-kali Sambil Memejamkannya)
Ertinya: Dengan nama Alllah dan atas agama Rasul Allah s.a.w.

28. Doa Ketika Seterunya Mati
Ertinya: Segala Puji bagi Allah yang menolong hambaNya dan memuliakan agama-nya.

29. Doa Menziarah / Melihat Kubur
Ertinya: Sejahtera bagimu wahai ahli kubur, semoga Allah mengampuni kami dan kamu mendahului kami dan kami akan mengikuti.

30. Doa Meminta Hujan
Ertinya: Ya Allah! Turunkanlah hujan kepada kami, janganlah kami dijadikan golongan orang-orang yang keputusan hujan (tidak diberi hujan). Ya Allah! Suburkanlah bagi kami tumbuh-tumbuhan, banyakkanlah susu untuk kami, hujanilah kami dari keberkatan dari langit bumi.

31. Doa Ketika Ketika Angin Kencang
Ertinya: Ya Allah! Aku minta kepadaMu baiknya angin dan apa yang ada padanya dan kebaikan apa yang diutuskan dengannya, aku berlindung kepadaMu dari kejahatan angin dan kejahatan apa yang dibawa dengannya. Ya Allah! jadikanlah angin ini rahmat bagi kami dan janganlah dijadikan angin ini menyeksakan.

32. Doa Ketika Mendengar Petir
Ertinya: Ya Allah! Janganlah Engkau membunuh kami dengan kemurkaanMu dan janganlah Engkau merosakkan kami dengan seksaanMu dan sihatkanlah kami seperti sebelum ini.

33. Doa Ketika Hendak Makan
Ertinya: Ya Allah! Berkatilah rezeki yang Engkau berikan kepada kami dan peliharalah kami dari seksa api neraka.

34.Doa Untuk Pengantin
Ertinya: Semoga Allah memberkati kamu berdua dan menyatukan kamu berdua dalam kebaikan.

35. Doa Ketika Bersin
Yang bersin berdoa:
Ertinya: Segala puji bagi Allah.
Yang mendengar berdoa:
Ertinya: Semoga Allah memberi rahmat kepadamu.
Yang bersin mendoa:
Ertinya: Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu.
Yang mendengar bendoa:
Ertinya: Semoga Allah memberi petunjuk kepada kami dan kepada kamu dan memperbaiki urusan kamu.

36. Doa Ketika Masuk Masjid
Ertinya: Ya Allah! Ampunilah dosaku dan bukalah bagiku pintu rahmatMu.

37. Doa Ketika Keluar Masjid
Ertinya: Ya Allah! Ampunilah dosaku dan bukalah bagiku pintu keampunanMu.

38. Doa Ketika Melihat Diri Di Cermin
Ertinya: Segala Puji bagi Allah yang memperbaiki diriku, perbaikilah budi pekertiku.

39. Doa Supaya Diampuni Tuhan Dari Segala Kesalahan
Ertinya: Ya Allah! Ampunilah dosaku, kesalahanku, kebodohanku segala sesuatu yang melampaui batas dan segala yang Engkau lebih mengetahui dariku.

40. Doa Untuk Ibu Bapa
Ertinya: Ya Allah! Ampunilah aku dan ibu bapaku, dan kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengasihaniku sejak kecil.

41. Doa Kebahagian Keluarga
Ertinya: Ya Tuhan kami! Berilah kami Isteri kami, anak cucu kami semua menggembirakan hati dan jadikanlah kami sebagai ikutan orang-orang yang taqwa.

^^

6 comments:

Heidi Shafiq said...

Alamduillah.. :)

aleen aiden said...

banyak doa2 nih yg blaja masa skolah dlu tp skarang da lupe..mekaseh sbb ingatkan! ^_^

NiNaBaNaNa said...

Ilmu yang amat berguna . thanks for sharing . love it :)

Syuxer said...

ramai orang dah tak berdoa..walhal doa neh senjata orang2 yang beriman..tq share info neh..:)

beLLa said...

heidi shafiq : ;)

aleen : sme2. kte pun ade yang lupa jugak. salinglah mengingati yea ^^

beLLa said...

nina : u r most welcome dear ^^

syuxer : betul2. time susa je ingat nak berdoa. padahal dalam hidup ni mesti selalu berdoa kepadaNYA ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...